Page 13 - İngiliz Kültür Koleji Ortaokulu e-Dergisi: SİHİRLİ PAPİRÜS
P. 13

İNGİLİZ KÜLTÜR
                                                                                                              KOLEJLERİ


                                    konağının  ve  inandığı  değerle-
                                              rin sahibi ve koru-  KIRALIK KONAK, TEMPOSU AĞIR BIR ROMANDIR.
                                              yucusu değildir.    OLAYLA IKINCI PLÂNDADIR. ÖNEMLI OLAN
                                                                  INSANLARDIR; ONLARIN HAYATA VE ÇEVREYE
                                              Faik  Bey,  Seniha,  BAKIŞLARI, HIRSLARI, EMELLERI VE ZAAFLARIDIR. BU
                                           Servet Bey hırslıdırlar.   BAKIM DAN KIRALIK KONAK HEM BIR SOSYAL ROMAN
                                          Bu hırsları uğruna yap-  HEM DE SON DERECE BAŞARILI BIR KARAKTER
                                         mayacakları rezalet yok-  ROMANIDIR.
                                                                                             sağlam; ikinci nesilde (Naim
                                                                                             Efendi’nin  kızı  Sekine  ve  Dama-
                                                                                             dı Servet Bey) erkek bozuk ka-
                                                                                             dın sağlam; üçüncü nesilde her
                                                                                             ikisi de bozuktur.


        şey,  aslında  bir  medeniyet  ve                                                     Romanda ilgi çekici değer-
        hayat tarzıdır. Romanda, kişisel                                                     lendirmelerden birisi de Faik
        meselelerin ön planda olduğu                                                         Bey’in babası Kasım Paşa’nın”
        görüntüsüne  rağmen  aslında                                                         insan ölçüsü’dür.  Naim Efen-
        bir  medeniyet  hesaplaşması                                                         di, Faik Bey’in torunuyla olan
        vardır.                                                                              gayrimeşru  ilişkisini  şikâyet
                                                                                             etmek  için  Kasım  Paşa’ya  git-
          Hayatının önemli bir kısmın-                                                       tiğinde Paşa, oğlunu savunur.
        da -özellikle gençlik yılların-                                                      Naim  Efendi  bu  savunmaya
        da- samimi bir Batı (Yunan Me-                                                       şaşar kalır. Uzak değil, daha
        deniyeti) hayranı olan  Yakup                                                        Tanzimat  yıllarında  -romanın
        Kadri, kendi  “Batıcılığını” Hakkı                                                   yazılışından otuz - kırk yıl önce-
        Celis aracılığıyla savunur. Hak-                                                     ahlâk terbiye ve görgünün ya-
        kı Celis de Batı’yı biliyor ve se-                                                   nında  Türkçe  bilmek,  güzel
        viyor ama o,  Verlaine’i ve Cla-                                                     konuşmak ve yazmak bir hü-
        udel’i okuyor.  Yakup Kadri’ye                                                       nerken  1920’lerde Fransızca
        göre Batıllaşmanın sırrı bura-                                                       bilmek ve konuşmak merakı,
        dadır.  Ona  göre  Hakkı  Celis’in                                                   bu  alafrangalaşmak  sevdalıla-
        dejenere olmaması, Batı’yı yük-                                                      rında  bir  tutku  halini  almıştır.
        sek tabakasından  tanımış ol-                                                        Yakup Kadri, ironik bir üslup-
        masındandır.                                                                         la ve kelimelerle oynayarak o
                                                                                             hayatla alay ediyor. Her sayfa-
          Kiralık Konak romanının son                                                        da ince bir alay var. Bu ironik
        derece sağlam bir yapısı vardır.                                                     üslûp, Hakki Celis’in şehitliğini
        Kahramanların birbiriyle ilişki-  tur.  Yakup Kadri, Seniha tipi-  ken, Servet Bey günlerini Cerc-  anlatan son sayfalarda zirve-
        leri mantıklı ve inandırıcıdır. On   ni ayrıntılı bir biçimde ele alır.   le D’Orient’da geçirirken, Hakki   ye  ulaşır.  Yakup  Kadri,  mizahı
        altı bölümlük romanın ilk bölü-  Çünkü romanda cereyan eden   Celis  “Bu acayip alem”e şaşar   yeterince, kararında ve usta-
        münde Naim Efendi, ikinci bö-  olaylar hep onun etrafında ge-  kalır.  Yakışıklı, güzel konuşan,   ca kullanmasını bildiği kadar,
        lümünde Seniha tanıtılır. Son-  lişir. Seniha’nın ruh halinin en   kültürlü bir genç olmasına rağ-  Türkçeyi de son derece ustalık-
        raki  bölümlerde  kahramanlar  önemli  yanı  “hep  canının  sıkı-  men Hakkı Celis, macera pe-  lı kullanan bir romancımızdır.
        birer  ikişer  romana  dahil  olur-  lıyor ve gönlünün avunamıyor”   şinde koşan bir insan değildir.   Kiralık Konak, temposu ağır
        lar ve aralarındaki ilişki son de-  olmasıdır. Bu haliyle Seniha,   Seniha’nın zaaflarını ve rezalet-  bir  romandır.  Olayla  ikinci
        rece gerçekçi ve tutarlı bir şe-  romanda adeta Servet-i Fünün   lerini bilmesine rağmen, onu   plândadır. Önemli olan insan-
        kilde gelişir, devam eder.  şair ve yazarlarını temsil eder.   karşılıksız ve derin bir aşkla se-
                                    Onun Avrupa’ya kaçması bu   ver. Bu adamın gönüllü olarak   lardır; onların hayata ve çev-
          Romanın  kahramanlar  başa-  bakımdan son derece mani-  askere  yazılması,  Çanakkale  reye bakışları, hırsları, emelleri
        rılı bir şekilde betimlenmiş ve   dardır.               Savaşına katılması ve orada şe-  ve zaaflarıdır. Bu bakım dan Ki-
        tahlil edilmiştir. Ailenin  yapısı                      hit düşmesi romanın en önemli   ralık Konak hem bir sosyal ro-
        bakımından hâkim durumdaki    Hakki  Celis,  romanın  tek  trajik unsurudur.         man hem de son  derece başa-
        Naim Efendi’nin aciz, zavallı ve   olumlu tipidir. O, saf ve ma-                     rılı bir karakter romanıdır.
        iradesiz bir insan oluşu; olayla-  sum bir insandır, şairdir. Sağda   Romanda üç nesilden ke-
        rın kontrolden çıkmasının en   solda, localarda, kulüplerde sa-  sitler verilmiştir. Birinci nesil   Canan Sara KOÇOĞLU
                                                                                               Eğitim Koordinatörü
        önemli sebebidir. Naim Efendi,   vaş zenginleri yiyip içip eğlenir-  (Naim Efendi ve kız kardeşi)

                                                                                                                       13
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18