Page 16 - İngiliz Kültür Koleji Ortaokulu e-Dergisi: SİHİRLİ PAPİRÜS
P. 16

İNGİLİZ KÜLTÜR
             KOLEJLERİ



           BİLİM YAZISININ ANAHTARI:



          Kaynakça Oluşturma Teknikleri







           KAYNAK GÖSTERMENİN
           ÖNEMİ

              ilgi aktarımının yapıldığı
           B her tür çalışmada (kitap,
           makale, tez, rapor,  ödev) kay-
           nak göstermek gerekir. Kay-
           nak gösterme, bilimsel ahlakın
           Kaynak  gösterme,  gereğidir.
           Kaynak  gösterildiğinde  yaza-
           rın o alana dair özgün düşün-
           celeri belirlenmiş olur. Aksi
           halde yani kaynak gösteril-
           mezse ifade edilen düşün-
           celerin yazara ait olduğu
           varsayılır.  araştırmacının
           hem   fikirlerini  destekleyen
           kaynakları hem de o konudaki
           karşıt görüşleri göz önüne
           aldığını göstermesi bakı-
           mından  çalışmanın  gü-
           venirliğini  arttırır.  Okura,
           bilginin doğruluğunu de-
           netleme  imkân  sağlayan
           kaynak gösterme, yapılan
           çalışmanın derinliği konu-
           sunda da fikir verir.

           Başkalarının fikirlerini kaynak
           göstermeden  kullanmaya  in-
           tihal (izinsiz alıntı) denir. Bir
           nevi  entelektüel  hırsızlıktır.
           Yazdığımız makalelerde, ödev-
           lerde veya web sayfalarında
           başkalarına  ait  düşünceleri
           kaynak göstermeden kullan-
           mak intihal kapsamına gir-
           mektedir.  İntihal  dersten
           kalmak, okuldan atılmak,
           meslekten  ihraç  edilmek
           gibi  sonuçlar  doğurabi-
           lir.  Hazırlanan  ödevlerde
           başkalarının  fikirlerinden
           elbette   yararlanılacaktır
           ancak  burada  dikkat  edilme-  nağı belirtmek zorunluluktur.  alınması,  araştırıcıya  bilginin  gili kaynağa gönderme yapılır.
           si  gereken  nokta  aldığımız                           kendisine ait olmadığını hatır-  Diğer aktarmada ise özgün an-
           bilgilerin kime ait olduğunu   Günümüzde  elektronik  kay-  latacaktır.             latım  değiştirilir,  kullanıcının
           belirtmektir. Dünyanın yuvar-  nakların sık kullanımı isteme-  Başkalarına  ait  düşünceler,  kendi cümleleri ile bilgi aktarı-
           laklığı gibi herkesçe bilinen   den de olsa bilgi hırsızlığının   kendi  yazımız  içinde  iki  şekilde   lır. Anca anlatımın değişmesi,
           konular  bir  kaynaktan  aynen   artmasına  neden  olmaktadır.  yer alabilir. Özgün anlatımın   o bilgilerin kaynağını değiştir-
           kopyalanmadığı takdirde kay-  Bu tip kaynaklardan yararla-  hiç  değiştirilmediği  aktarma-  mez. Bu düşünceler başkasına
           nak  göstermeye  gerek  yoktur.   nırken sık kullanılan  “kes-ya-  ya  alıntı  denir.  Alıntılar,  özgün   aittir  ve  bunu  göstermek  için
           Bunun dışındaki her türlü bilgi   pıştır”  yönteminde  kopyala-  kaynakta geçtiği şekilde tırnak   metin içinde o kaynağa gön-
           aktarımında yararlanılan kay-  nan kısmın hemen tırnak içine   içinde gösterilir. Daha sonra il-  derme yapılması gerekir.


        16
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21