Page 15 - İngiliz Kültür Koleji Ortaokulu e-Dergisi: SİHİRLİ PAPİRÜS
P. 15

İNGİLİZ KÜLTÜR
                                                                                                              KOLEJLERİ










              KONUŞMA ILE
              DÜŞÜNMENIN
              BIRBIRINDEN
              AYRILMAZLIĞI,
               BIRBIRININ
               DOĞURGANI,
              BESLEYENI VE
            AYNI ZAMANDA DA
           AYNASI OLDUĞU BIR
               GERÇEKTIR.








        GÜZEL KONUŞMANIN VAZGEÇİLMEZİ:
        DİKSİYON









           ş yaşamında ya da sosyal   mizle konuşmakta, kulağımızla   rektirdiği konuşmaları yaparak   ve çevresi ile barışık, insanlarla
          İçevrede doğru iletişim ve   işitip zihnimizle dinlemekteyiz,   amacına ulaşmaya çalışır. Ko-  doğru iletişim kurabilen, duygu
        doğru telaffuz her zaman ba-  yani  konuşma,  duygu  ve  dü-  nuşma ile düşünmenin birbi-  ve düşüncelerini etkili bir şekil-
        şarının kapılarını sonuna ka-  şüncelerimiz  kulağımızla  işitip   rinden  ayrılmazlığı,  birbirinin  de aktarabilen, sesini, bedenini
        dar aralar. Düşündüklerinizi en   karşımızdakilere  sözle  iletme  doğurganı, besleyeni ve aynı   koordinasyon  içinde  kullana-
        iyi şekil telaffuz edebileceğiniz   işidir.             zamanda  da  aynası  olduğu  bir   bilen ve hedeflerine ulaşmada
        iletişim güzel bir konuşmadan   Toplumdaki statüsü ne olur-  gerçektir.              bunu etkili bir yöntem olarak
        geçer. Güzel konuşmanın  vaz-  sa  olsun  herkes  uğraşısının  ge-  Diksiyon eğitimi ile kendisi   benimseyen;  ayrıca  Türkçe-
        geçilmezi ise diksiyondur.                                                           yi özenle kullanabilen,  konuş-
                                                                                             mayı  sanata  dönüştürebilen,
          Diksiyon, sesleri ve sözleri                                                       güzel  konuşmanın  önemini
        dilin kurallarına uygun olarak   Etkili bir konuşma ve düşünceleri karşı tarafa      kavrayan, ne söyleyeceğini bil-
        söyleme biçimidir. İnsanin var-  engelsiz aktarabilmek için bazı dikkat edilmesi     menin  yanı  sıra  nasıl  söyleye-
        lığı başka insanların varlığı ile   gereken hususlar şu şekildedir:                  ceğini de bilen bireylerin yetiş-
        anlam kazanır Bu anlamlılık,       Konuşmamızın baştan sona canlı bir havada dinlene-  tirilmesi hedeflenmektedir.
        başka insanlarla kurduğu ileti-    bilmesi için için ifadelerimize, ses tonumuza ve özellik-  Eskiden sadece sahne sanat-
        şimle pekişerek artar. Konuş-      le de hareketlerimize ayrı bir özen göstermeliyiz.  çılığı, spikerlik, sunuculuk, avu-
        ma, toplumsal hayatın ayrıl-                                                         katlık gibi hitabetle ilgili mes-
        maz  bir  parçası  olan  iletişimin   Bize verilen süreye bağlı kalmamız dinleyicilere saygı-  lekler için geçerli olan diksiyon
        en önemli öğelerinden biridir.     nın gereğidir. Konuşmamızı bu süreye uygun bir şekil-  ve güzel konuşma bilgisi, ileti-
        Konuşma, süreç içerisinde zi-      de planlayıp sunmalıyız.                          şim ve etkileşimin her alanda
        hinsel gelişimle birlikte kişilik   Konuşmacı ile dinleyiciler arasındaki iletişimi sağlayan   önem  kazandığı  günümüzde,
        oluşumunu da etkiler.              sesimizdir. Bu nedenle telaffuz, tonlama ve vurgumuza   kendini  iyi  ifade  etmek  isteyen
          Konuşma,  sadece  kelimele-      dikkat etmeliyiz.                                 herkesin  ilgi  duyduğu  bir  alan
        ri ses aracılığıyla başkalarının   Amacımızı ifade ederken kelimelerimizi, üslubumuzu   haline gelmiştir.
        kulaklarına  iletme  olmadığı      dinleyiciye  ve  konuşma  yapılan  ortama  göre  belirleme-
        gibi  dinleme  de  sadece  işitmek   liyiz.                                            Canan Sara KOÇOĞLU
        değildir. Gerçekte tüm benliği-                                                        Eğitim Koordinatörü


                                                                                                                       15
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20